neděle 5. srpna 2012

In love with carrot cake!

Mrkvánek je hned po Sachru můj nejoblíbenější dort.  Baví mě na něm hned několik věcí – tak zaprvé mám pocit, že když jeho základní surovinou je mrkev a navíc část mouky nahrazuji celozrnnou, musí zákonitě být hrozně zdravý, a tudíž lze beztrestně sníst i více kusů denně. Druhý kladný bod mu dávám za to, že pokud jste alespoň trochu šikovní, prakticky ho nejde zkazit a ve výsledku vypadá hrozně dobře. Třetí bod získává jednoznačně za velkou oblibu u široké škály konzumentů (osobně otestováno).  A ta chuť – kombinace vláčného mrkvového korpusu, ořechů, skořice spolu s citronovou polevou, prostě lahoda!

Navíc je ideální na pojídání ve skupině, tentokrát ho bereme s sebou na společný víkend s partou kamarádů. Každý si vezme kousek a je z toho taková hezká společenská událost.

Komu se příčí strouhaná mrkev v těstě, osobně se můžu zaručit za to, že bude při konzumaci tak okouzlen, že na strouhanou mrkev ani nepomyslí. Já sama mám v sobě vybudovanou silnou nenávist ke školnímu mrkvovému salátu, nicméně tenhle dortík mám moc ráda.

Kdysi jsem si udělala na mrkvánek vlastní recept, protože na každém, který jsem našla na webu nebo v kuchařce, mi jednodušše něco vadilo.



Takže, jak dělám mrkvový dortík já:

Ingredience:

Na těsto:

300 – 350 g najemno nastrouhané karotky
350 g hnědého třtinového cukru (nebo bílého cukru krupice)
300 g mouky – asi ½ polovina polohrubé, ¼ špaldové a ¼ pšeničné celozrnné (odpůrci jiné než bílé mouky mohou použít jen polohrubou)
80 g libovolných sekaných ořechů (já mám nejradši mandle)
150 ml oleje
4 vajíčka
1 malý pomeranč
½ kávové lžičky soli
2 kávové lžičky jedlé sody
2 kávové lžičky skořice
½ kávové lžičky muškátového oříšku

Na polevu:

1 citron
150 g moučkového cukru
Voda

Postup:

Strouhanou mrkev, cukr, mouku, ořechy, sodu, sůl, skořici a muškátový oříšek dobře smícháme ve velké míse. Olej a vejce si lehce metličkou ušleháme vedle v menší misce (žádné velké šlehání).  Smícháme sypkou hmotu s tekutou složkou a všechno dobře spojíme.

Dortovou formu o průměru 22 cm si buď vymažeme máslem a vysypeme moukou, nebo si vystříháme pečící papír podle tvaru formy a vyložíme jím dno. Těsto vlijeme do formy a pečeme lehce přes hodinu na 180 °C.
V mezičase si připravíme kandovanou pomerančovou kůru na ozdobu. Na hrubém struhadle si nastrouháme hoblinky z kůry jednoho pomeranče. Necháme chviličku (cca. 3 minuty) povařit ve vodě se lžící cukru, scedíme a necháme dobře okapat.

Upečený dort necháme úplně vychladnout, potom si připravíme citronovou polevu. Smícháme 150 g prosetého moučkové cukru s 2 lžícemi vařící vody a přidáme 1 – 2 lžíce citronové šťávy, všechno dobře spojíme. Konzistence musí být tak akorát hustá, ne beton, ale ne úplně tekoucí. Lze přidat více vody nebo šťávy.

Dort se vám na povrchu zřejmě trochu „vyboulí“, takže je nejlepší ho seříznout – po obvodu ho naříznete nožem se zoubky, do řezu napresujete režnou nit a ukrojíte, jako když krájíte knedlíky. Potom je nejlepší dort obrátit seříznutou částí dolů a povrch máte krásně rovný a hladký. Na povrch nožem naneseme citronovou polevu a už jen ozdobíme kandovanou pomerančovou kůrou. Hotovo!  


11 komentářů:

  1. Nejlepší mrkvánek, který jsem kdy jedl. Díky Terezko :P :)

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za tip! Určitě zkusim :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Jedním slovem - úžasný! Tento týden peču již potřetí :))

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak ten je tedy prvotřídní! Díky za tento blog :)

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj, prosím pěkně jak by se změnila gramáž na 28cm formu? Nebo je lepší zůstat u té22cm verze? :) Děkuji moc.

    OdpovědětVymazat
  7. Vždycky jsem mrkvový dort chtěla ochutnat a jelikož mi ho nikdo neupeče, tak jsem se do něj pustila sama. Měla jsem strach, že tam bude výrazně cítit chuť mrkve, ale dort neměl chybu! :) Je výtečný. Krásný blog a úžasné recepty.

    OdpovědětVymazat
  8. Je možné použít množství na formu o průměru 24 cm, nebo by to bylo moc nízké? Díky! Š.

    OdpovědětVymazat