neděle 8. června 2014

Boeuf bourguignon

M. si někde přečetl, že když na Prague food festivalu přidáte fotku s hastagem #masozamaso, můžete u Naše maso vyhrát masový balíček, který Vám podle přání připraví. Já ke všem soutěžím přistupuju automaticky skepticky, i tak jsem ale u stánku Naše maso cvakla jednu fotku buřtů, M. ji vložil na svůj instagram, a potom jsme na všechno zapomněli. Až do doby, než nám psali z Naše maso, že jsme vyhráli. V pátek jsem si tak s nadšením vyčekala frontu skoro až na chodník, naproti v Sisters zakoupila moje tři úplně první chlebíčky odsud a odcházela z Dlouhé víc než spokojená. Mimochodem, v životě jsem neviděla steak, který by měl 800 gramů. Jestli existuje nějaký gastro projekt, který mě v poslední době nadchl, je to právě Naše maso. Všechno co jsem od nich zatím jedla, značně vybočovalo z průměru. Jejich přístup, kdy s každým svým zákazníkem s nefalšovaným zájmem prohodí pár slov bez ohledu na to, jestli si koupí jen dva párky nebo 2 kila hovězí roštěné, mi v dnešní anonymní domě prostě pokaždé zvedne náladu. Někdo, kdo viditelně dělá svou práci rád a poctivě, mi nepřestává dělat radost. 

Jedním z kousků v balíčku bylo kilo hovězího krku. Přiznám se, hovězí úplně často nekupuju. Nastudovala jsem, jak se krk má správně upravovat, zjistila, že nejlepší je pomalé a dlouhé vaření či dušení, vzpomněla si na mou položku v listu "Musím vyzkoušet" a utíkala do knihovničky pro kuchařku Julie Child. Potom jsem rovnou sáhla ještě po Deníku Dity P., oba postupy zkombinovala a byl z toho skvělý nedělní oběd. 

Ingredience pro 6 osob:


1 kg hovězího masa (kýta, zadní, přední nebo třeba i kližka, ořech nebo krk) - nakrájené na větší kostky
100 g slaniny nakrájené na kostičky
1 cibule 
2 mrkve
2 bobkové listy
pár snítek tymiánu
200 g žampionů - mělo by jich být taky cca. 15
15 maličkatých cibulek nebo šalotek
láhev dobrého červeného vína
300 ml hovězího vývaru
2 lžíce rajčatového pyré
trochu hladké mouky
olivový olej a máslo na opékání
sůl, pepř
plátek másla

k podávání - bageta, bramborová kaše nebo třeba celerové pyré


Postup: 


1.Troubu předehřejete na 160°C. V těžkém hrnci na olivovém oleji opečte kostky masa, které jste před tím obalili v hladké mouce. Pečte postupně, masa je opravdu hodně. Když je hotovo, orestujte v hrnci cibuli, slaninu a mrkev do hněda, na konec přidejte rajčatové pyré. Všechno maso naskládejte zpátky do hrnce, osolte a opepřete. Vše zalijte větší částí vína a vývaru (aby bylo maso potopené), přidejte bobkový list a tymián. Vše v hrnci na plotýnce přiveďte k varu. 

2. Hrnec přiklopte poklicí, dejte do trouby a nechte pozvolna dusit, a to minimálně! 2,5 hodiny (Julie Child říká 3 - 4). Správnou konzistenci masa poznáte tak, že ho krásně lžící nebo vidličkou můžete krájet, je úplně měkké.  Výsledný čas hodně záleží na druhu a kvalitě masa a také na velikosti kostek. Asi v polovině pečení podlijte zbylým vínem a vývarem.

3. Půl hodiny před koncem pečení si v pánvi na olivovém oleji a másle opečte žampiony, a potom zvlášť také cibulky. Přidejte do hrnce a pečte ještě další půl hodiny. Do hotového ještě zamíchejte plátek másla a nechte rozpustit.

Sezvěte na oběd přátele a podávejte s křupavou bagetkou a láhví červeného vína stejného druhu, jaký jste použili do jídla. 

5 komentářů:

  1. Tohle jídlo je na mém to-cook listu strašně dlouho, už od té doby,co jsem poprvé viděla film Julie&Julia :D a to už jsem to viděla tak 15x... o prázninách se na to konečně vrhnu!

    OdpovědětVymazat
  2. Vypadá to lákavě, já dělám boeuf bourguignon bez žampionů a také už jsem o něm psala na mém blogu tady. Je to má první omáčka doopravdická omáčka, co jsem se naučila, myšleno jako se zahušťováním a tak. Přítel to miluje, a kdyby nebylo maso tak drahé a příprava tak dlouhá, tak bych ho mohla vařit týden co týden :-D bára.kára blog

    OdpovědětVymazat
  3. Vypadá to báječně, podle Deníku Dity P.jsem tento recept vařila a je vynikající. Máš skvělý litinový hrnec :o)))

    OdpovědětVymazat
  4. Taky bych si dala. Tohle jídlo chci uvařit už od doby, kdy jsem viděla film Julie a Julia. Zatím jsem se k tomu nedokopala. Ale když vidím ty fotky, asi už nebudu odolávat dlouho :) LeniK z Tasty Therapy

    OdpovědětVymazat