sobota 1. února 2014

Únor bez masa!


Může se zdát, že poslední dobou blog zanedbávám. A je to tak trochu pravda. Mám pro to ale vysvětlení a na oplátku doufám, že vy budete mít pochopení :) Jsem v páťáku a tohle je můj (doufejme) poslední rok studia a s ním přišlo i poslední regulérní zkouškové. Najednou na mě dolehl pocit,  že je to s těmi mými studii vážné, a tenhle pocit ze mě zřejmě udělal zodpovědnějšího člověka. Od poloviny prosince až do minulého týdne jsem se hodně učila a navíc jsme se přestěhovali, takže blog a ostatní věci, které mám ráda, šly v tomhle čase bohužel tak trochu stranou. Když už se našla volná chvilka, ráda jsem něco upekla nebo uvařila, ale už mi nějak nezbyly síly ani čas na to všechno hezky vyfotit a sepsat. A já prostě nerada dělám věci polovičatě. 

Ale teď už k tématu. Je nás pár přátel a jednoho čtvrtka v lednu na oslavu našeho přestěhování jsme uspořádali večeři. Už dlouho mám v hlavě, že se na měsíc vzdám masa, a tak celkově budu jíst zdravěji než obvykle. Jak už to tak bývá, po pár skleničkách jsme se usnesli, že nejíst měsíc maso bude hračka a hlavně výzva, uzavřeli dohodu a od 1. února jsme začali. Moji oba rodiče jsou vegetariáni, máma hádám asi 8 let a táta se k ní připojil přesně před rokem, doma mám tedy podporu a hlavně spoustu inspirace na jídlo bez masa.

Vlastně často si říkám, že masa jím přece málo a rozhodně ne každý den, když to ale potom začnu poctivě sčítat zjistím, že ho stejně sním víc, než bych si přála. Ještě třeba moje babička měla v dětství maso výjimečně, většinou v neděli. Dneska naopak jíme masa dle mého názoru až příliš, výběr bezmasých jídel v restauracích je chudý, a tak obecně mnoho lidí má pocit, že když v jídle není maso, není to jídlo. Já chci hlavně vyzkoušet, jestli mi bude maso chybět, jestli to bude snesitelné, když ho budu vyměňovat za jiné bílkoviny, a co na to bude říkat moje tělo.

A když už nebudu jíst to maso, chci na měsíc zkusit žít opravdu zdravěji. Mám na plánu vyřadit jednoduché cukry především v podobě buchtiček a dortíků, pro které mám prostě slabost. Chci jíst pětkrát denně, chystat si jídlo s sebou do školy a do práce. Chci jíst dostatek ovoce, zeleniny, vlákniny a především si hlídat pitný režim, který je jedním z mých největších problémů. Určitě si chci udělat víc času na sportu. Abych věci uvedla na pravou míru, neznamená to, že teď ležím u televize a cpu se brambůrkama ani to neznamená, že od zítřka na měsíc budu na tvrdé dietě a nevezmu do pusy kus pečiva. Myslím, že moje stravovací návyky jsou až na občasné úlety vcelku dobré, ale mám ráda výzvy a hlavně ráda na sobě pracuju. Využiji k tomu tedy tenhle únor a tak trochu doufám, že se budu cítit mnohem lépe, a alespoň část z toho si ponesu i do dalších měsíců.

Takže držte mi palce, dám vědět, jak mi to jde a určitě tenhle měsíc přinesu i pár zdravých receptů.

T.

12 komentářů:

  1. :-) tak to držím pěsti a těším se na bezmase recepty..s tímhle nápadem se probouzím celkem často a taky celkem často to skončí po velmi krátké době:-)..jinak děkuji moc za inspirace,Tvůj blog je úžasný a hrozne rada podle Tvých receptu varim..

    OdpovědětVymazat
  2. Přeji pevnou vůli :-) Sama jsem vegetariánkou již přes dva roky a jsem pevně přesvědčená, že bez masa žít jde a velice snadno. Existuje spousta chutných receptů. Těším se na ty Vaše a doufám, že si rozšířím svůj šuplíček vegetariánských receptů :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Taky jsem zkusila vynechat maso. První měsíc jsem na něj měla chuť,druhý už byl v pohodě a hlavně jsem se cítila lehčí a šťastnější :D Teď už ho jím jen u rodiny a to mi dělají většinou řízky,protože si asi myslí, že vůbec nejím a vypadám podle nich bídně :D Ne,jím zdravěji,bez masa a váha šla sama dolů:) Jsem zvědavá, jak to bude působit na tebe :)

    OdpovědětVymazat
  4. Taky držím pěsti, s vegetariánstvím jsem bojovala taky dlouho a nakonec jsme to doma zavedli tak, že maso jíme jenom o víkendu a to jenom v bio kvalitě nebo z domácího chovu. Rozhodně si myslím, že nejíst maso není pro každého, ale nikomu se nic nestane, když si ho dopřeje jen občas. Už se těším na nějaký vegetariánský recept.

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělý nápad. Já už takhle zkoušela měsíc bez pečiva, v plánu mám měsíc bez mléka a možná dojde i na maso. Je to super způsob, jak si uvědomit, co tělo opravdu chce a potřebuje. Často totiž zjistíme, že něco, o čem jsme si mysleli, že "bez toho nemůžeme být", dokážeme bez problémů oželet. Těším se na výsledky!

    OdpovědětVymazat
  6. Naprosto s tebou souhlasím, co se týče bezmasých jídel v běžných restauracích a konzumace masa. Já sama se ho zřekla cca před rokem a od té doby mi nechybí, navíc jsem se díky tomu naučila jíst o dost zdravěji (člověk se přeci jen víc stará o to, co jí, aby dostatečně nahradil bílkoviny atd.) a spoustu nových receptů:)
    Takže držím palce a budu se těšit na novou inspiraci:)

    OdpovědětVymazat
  7. Tak to držím palce.. jednou jsem to také zkoušela a po týdnu jsem dostala takovou chuť na steak, že jsem to už nezvládla :D

    OdpovědětVymazat
  8. Držím palce, já jsem to bez masa (a původně bez všeho živočišného původu) chtěla zkusit v lednu a až na pár "zapomenutí" jsem maso nejedla a vůbec masné výrobky. Jednou jsem v bagetě snědla tuňáka, jednou na večeři v práci krůtí, jednoho pátečního večera jsem se cestou z párty stavila v KFC (což si vyčítám zdaleka nejvíce!), ale jinak jsem maso nejedla. Doma jsem se setkala s nepochopením, ale to je mi celkem jedno. Jinak se masu tak nějak vyhýbám stále a nechybí mi vůbec. Nemám potřebu ho jíst, ale vím, že tělo ty důležité látky z něj potřebuje. Nicméně u mě převažuje panika z toho, že v masu v dnešní době nejsou jenom ty dobré věci ... A to mi furt brání v tom ho zase začíst pořádně jíst.

    OdpovědětVymazat
  9. Já si naopak myslím, že to "špatné" v běžné stravě není maso, ale cukry a obilí, takže pečivo a všechno slazené, včetně všeho z bio-mouky apod. Zkuste si někdy zjistit, co způsobuje růst rakovinné buňky, jak vzniká cukrovka nebo Alzheimer a zjistíte, že špatně není maso, ale pšenice.

    OdpovědětVymazat
  10. Já jsem ani nikdy nic o škodlivosti masa neřekla ;)

    OdpovědětVymazat
  11. A jaký to má zdravotní nebo duševní efekt? :)

    OdpovědětVymazat
  12. Maso ale také překyseluje;)

    OdpovědětVymazat