neděle 9. února 2014

Únor bez masa - týden první a falafel

O tom, že u nás doma probíhá únor bez masa už víte. A pokud nevíte, dozvíte se to tady. Dneska je to lehce přes týden, co jsme začali z "bezmasou kúrou", a já musím říct, že jsem se nikdy necítila lépe. Určitě za to nemůže jen vyřazení masa z jídelníčku, mimo to si dávám pozor, abych v práci, ve škole i doma měla vždycky připravený oběd, svačinu, ... a vyvarovala se tak stavu, kdy najednou dostanu hlad, a následně sním všechno, co mi přijde pod ruku. K večeři i obědu si vždycky dám alespoň malý salát, doplním tak vlákninu a cítím se ještě po dlouhou dobu sytá. Snažím se bílkoviny z masa doplnit jinými jako jsou luštěniny, TOFU, šmakoun, vejce, ořechy, tempeh, sýry, ... Obecně musím víc o jídle přemýšlet a pozoruji na sobě, že mi to prospívá. Je mi lehce a za celou dobu jsem ještě neprošla nějakým "absťákem", kdy bych měla nezvladatelnou chuť na maso, uvidíme, jak to bude dál :)

Pro vás mám dneska recept na falafel.

Falafel




Ingredience na cca. 15 kuliček:


Plechovka nakládané cizrny
2 lžíce sezamových semínek
Citronová šťáva
Sůl, pepř
3 stroužky česneku
1 velká cibule
koření - koriandrová nať, mletý koriandr, čerstvá petrželka, špetka chilli, drcený římský kmín
(1 vejce, 3 lžíce hladké mouky)

Na jogurtový dip:


Bílý jogurt, zakysaná smetana 1:1
Česnek
Petrželka
Sůl, pepř

Postup:


1. Cibuli nakrájíme na kolečka, do robotu nasypeme cizrnu a cibuli, rozmixujeme na kaši.

2. Nyní se můžete se vydat dvěma směry - čistě jen cizrna (zvlášť vhodné pro vegany) a nebo jedno vajce a trochu mouky (cesta pro mě, zdá se mi o něco chutnější). Do směsi přidáme vejce a cca. 3 lžíce mouky. Směs dobře! okořeníme, tedy přidáme posekané bylinky, citronovou šťávu, špetku chilli, římský kmín, sůl, pepř, prolisované stroužky česneku a sezam.

3. Mokrýma rukama opatrně utvoříme první kuličku a na zkoušku usmažíme v kvalitním oleji. Ochutnáme a případně ještě dochutíme. Dosmažíme zbytek.

4. Jogurtovou omáčku vyrobíme tak, že smícháme jogurt se zakysanou smetanou 1:1, přidáme posekanou petrželku a případně i utřený česnek, osolíme a opepříme.

5. Falafel podáváme s pitta chlebem, zeleninou (salát, rajčata, cibulka, okurka, ...) a jogurtovou omáčkou.




5 komentářů:

  1. Mňam, už se těším, až to ochutnám! :) Díky za recepet a krásné fotky...:)

    OdpovědětVymazat
  2. Mňam, mám doma cizrnu v plechovce, tak ji konečně zdělám! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Falafel miluju, stejne jako hummus! Nadherne fotky....
    Veronika z blog.kafeadort.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Dnes jsem dělala a je to docela dobré, s cizrnou teprv začínám :). Jen bych příště asi ubrala česneku, stačil by mi asi stroužek

    OdpovědětVymazat
  5. Dnes jsem dělala a je to docela dobré, s cizrnou teprv začínám :). Jen bych příště asi ubrala česneku, stačil by mi asi stroužek

    OdpovědětVymazat