neděle 23. února 2014

Black forest cake

Moje sestra měla narozeniny a k narozeninám patří dort. Letos jsem  se rozhodla pro Black forest nebo taky Schwarzvaldský, původem z Německa. Do originálu patří višně, bohužel moje rodné město zklamalo a mně se ani v jednom! obchodě nepodařilo višně sehnat. Nechtěla jsem se vzdát a rozhodla se, že to zkusím s borůvkami. A musím říct jedno, borůvky u nás doma zvítězily nad višněmi...

Na korpus o průměru 24 cm:


6 vajíček
300 g polohrubé mouky
10 lžic vařící vody
200 g cukru (150 g moučkového, 50 g krupice)
4 lžíce kvalitního kakaa

Na plnění:


500 ml smetany ke šlehání
pár kapek citronové šťávy
borůvkový/višňový džem
malá sklenice borůvkového/višňového kompotu
1 lžíce solamylu

Na zdobení:


hořká čokoláda

Postup:


1. Korpus

S korpusem je nejlepší začít den předem. Nejprve si odvážíme mouku a dobře promícháme s kakaaem. Troubu si předehřejeme na 170°C. Potom si oddělíme žloutky od bílků. Do větší mísy dáme žloutky, přisypeme všechen cukr a začneme ručním šlehačem šlehat. Postupně po lžících přidáváme vařící vodu. Směs nabude, trochu zhoustne a hlavně zbělá. Celý proces trvá okolo 6 minut. V druhé míse si vyšleháme bílky do tuha. Do žloutkové směsi vmícháváme postupně bílky a po lžících mouku s kakkaem. Stěrkou dobře a opatrně vše spojíme v kompaktní nadýchanou hmotu. Těsto přendáme do pečícím papírem vyložené dortové formy. Pečeme na 170°C okolo 50 minut. Propečení vyzkoušíme špejlí. Upečený korpus pomalu uvolníme z formy, přendáme na mřížku, kde ho necháme zchladnout až do druhého dne.

2. Borůvková/višňová náplň

Zavařené borůvky či višně i s trochou nálevu přendáme do kastrůlku, pomalu zahřejeme, přidáme lžíci škrobu a provaříme pár minut, až bude směs hustá. Necháme dobře vystydnout.

3. Šlehačka

Je třeba se rozhodnout, zda si chcete šlehačku osladit nebo preferujete dort spíš méně sladký. Pokud preferujete sladší variantu, přidejte do smetany ještě cukr podle libosti. Je taky dobré zvážit, zda dort budete někam převážet nebo ho budete konzumovat jen doma a většinu času tak zůstane v lednici. Jestli ho chcete někam transportovat nebo ho nechat déle v teple, bude lepší když šlehačku ztužíte.Nemám moc dobré zkušenosti se ztužovačem, protože podle mého názoru negativně ovlivňuje chuť šlehačky. Docela se mi ale osvědčilo osladit šlehačku želírovacím cukrem (asi 1 lžíce na 250 ml smetany), který zároveň šlehačku zpevní.

Smetanu si necháme v lednici dobře vychladit, metličky elektrického šlehače dáme na chvíli před šleháním do mrazáku. Smetanu nalijeme do kulaté mísy (případně dosladíme) a šleháme v nejdříve minutu na nejnižší výkon, potom minutu na střední a nakonec na nejvyšší otáčky, dokud nedosáhneme tuhé konzistence. Těsně před koncem šlehání ještě přidáme pár kapek citronové šťávy, která ještě více ztuží šlehačku. 

4. Sestavení dortu

Korpus by měl být dostatečně vysoký na to, aby šel rozkrojit celkem na 3 plátky. Spodní plát natřeme marmeládou a navrstvíme šlehačku, přiklopíme dalším. Prostřední plát potřeme ovocnou omáčkou (část si schováme navrch dortu), opět navrstvíme šlehačku, posypeme nadrobno nasekanou čokoládou. Vršek dortu ozdobíme zbylou šlehačkou, ovocem a čokoládou. Čokoládu buď můžeme ve vodní lázni rozpustit a jen šlehačku trochu "pocákat", můžeme si také vyrobit čokoládové pláty. Čokoládu opět necháme rozpustit ve vodní lázni,  rozetřeme stěrkou na pečící papír a dáme na pár minut do mrazáku. Sloupneme a dozdobíme. 

Necháme v lednici několik hodin zatuhnout!

Můj tip:


Plátky korpusu můžete pocákat trochu třešňovicí.

21 komentářů:

  1. vypadá úžasně! za měsíc mě taky čeká pečení narozeninového dortu, tak možná zvolím tento:) a sama bych si ho radši dala s borůvkami

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty borůvky tam hrozně sedí, i když višně vlastně taky :)

      Vymazat
  2. wooow, tak ten je božský :-) a určitě výborný. takový bych taky brala dostat :-) Bára

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chce to sestru, co ráda peče! :)

      Vymazat
    2. :-) když u nás jsem ta sestra co ráda peče já :-) tak asi udělám radost já a pak to pomůžu sníst :-) :-) :-)

      Vymazat
  3. nádhera nádherná, někdy se do něj taky pustím

    OdpovědětVymazat
  4. Dort vypadá úžasně a určitě taky tak chutnal, krásné obrázky, lákavé vyzkoušet.

    OdpovědětVymazat
  5. :) Vypadá kouzelně, mám moc ráda podobně zdobené dorty... A i borůvky se mi v něm moc líbí.
    .
    Mohla bych mít otázku trochu mimo? Vím, že je v tvé rodině dost vegetariánů, a tak bych se ráda zeptala, zda máš kuchařku Den bez masa, a pokud ano, co na ní říkáš... Děkuju

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem sběratel kuchařek :) Den bez masa mi nechybí, skvělá inspirace, ráda bych ji časem zrecenzovala tady na blogu.

      Vymazat
  6. miluju tebe a tvůj blog!!jsem tak ráda, že jsem na něj narazila, o to víc mě mrzí, že neumím vařit a všechno zhatím:D

    OdpovědětVymazat
  7. No vypadá to úžasně! Úplně jsi mi teď zavařila, už jsem byla rozhodnutá upéct cheesecake k babiččiným narozeninám a teď opravdu nevím jestli ten tvůj nebo cheese :( :D

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj,jsem ráda,že jsem konečně našla tyto stránky.Vynikající recepty.

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Terezo,

    v prvom rade chcem pochváliť tvoju stránku, tvoj štýl písania i krásne fotky. Páči sa mi, ako vždy detailne rozpisuješ všetky postupy.

    Teraz k tejto torte - včera som ju piekla a bol z nej len taký malý chudáčik. Bola som rada, že som ju prekrojila na 2 časti, o prekrojení na dvakrát som mohla len snívať. Cesto sa vôbec nevyzdvihlo. Išla som presne podľa tvojich pokynov. Nechcem rýpať, ale nechýba náhodou medzi surovinami jedlá sóda alebo prášok na pečenie? Neviem, kde mohla nastať chyba, preto pátram po dôvodoch. Ak budeš mať nejaké dopňujúce info, tak ich veľmi ocením.

    Ďakujem,
    Katarína

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezký den Kataríno, to mě mrzí, že se Vám korpus nepovedl. Soda ani prášek tam ale nechybí. Jedná se o tradiční piškotové těsto, které nabývá jen díky správné práci s vajíčky. Tím že se samostatně vyšlehají bílky i žloutky, není potom žádného kypřidla už potřeba. Hádám, že jste něco udělala špatně právě při tom. Žloutky musíte vyšlehat do běla - začnou mít konzistenci jako majonéza, potom postupně zašleháte vodu, bílky dotuha, ale zase nepřešlehat. A nakonec velmi! opatrně a šetrně dát dohromady. Chce to trochu cviku :) Ať se příště podaří lépe. T.

      Vymazat
  10. Ahoj,
    dort jsem pekla už dvakrát a pokaždé mi naskočil výtečně, řekla bych že skoro až moc. Takže v receptu rozhodně chyba není. Moc dík za tak výborný dort, je skvělý. Jen jsem si ho lehce upravila - náplň. Miluju černý rybíz, takže jsem ho spolu s troškou červeného použila (ne kompotovaný, ale zmražený) místo doporučených borůvek a do šlehačky jsem ještě přidala zakysanku.
    Terezo, vyzkoušela jsem tvůj boeuf bourguignon a je dobrej jak sviňa.

    Moc díky
    Pavla

    OdpovědětVymazat
  11. Zdravím,
    mám podobný problém jako Katarína, korpus mi takřka nenaběhl, chyba bude asi v těch žloutcích - naběhly krásně, zbělaly, zhoustly jen mírně, ale pořád bylo znát že jsou nahuštěné, tak jsem to považovala za konec. Konzistenci majonézy se to ale v žádném případě nepodobalo. Ráda bych to při dalším pokusu napravila, zároveň se ale bojím, abych žloutky nepřešlehla. Proto bych ráda položila pár doplňujících otázek, jestli můžu :)
    Jak se do žloutků zamíchává voda? Až poté, co zhoustnou a zesvětlají, a v nějakých delších intervalech, nebo stačí mezi lžícemi dát pauzu několik vteřin? Nebo pár minut našlehat a když se začne ze žloutků tvořit pěna, tak už přidávat vodu? Omlouvám se za vyptávání a předem děkuji :)

    OdpovědětVymazat
  12. Dobrý den,
    jsem vyučená cukrářka a ve vašem receptu jsem našla pár chyb.
    1. Dort se black forest nejmenuje pro nic za nic. Do korpusu je nutné přidat min. 5 lžic kakaa. Já mám osobně raději o lžíci více.
    2. Do korpusu se taká přidává máslo a mléko, podobně jako u většiny dortů.
    3. Borůvky by v dortu neměly co dělat. Ale proč ne. Borůvkový black forest dort. Zní to dobře, ale pak to není pravý black forest dort.
    4. Dort by měl být ozdobený čokoládovými stromky. Vypadá tak o něco lépe a jejich příprava je velmi snadná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, děkuji za Vaše připomínky, věřím, že na nic neexistuje jen jediný správný recept, stejně tak tomu je tady. Jistě jste četla úvod, kde píši, že jsem si vědoma, že se nejedná o originál, do kterého patří višně. Zdravím Vás, Tereza

      Vymazat