neděle 7. července 2013

Domácí housky

Byla jsem teď 5 dní mimo domov na hudebním festivalu a byla tak téměř stoprocentně odkázaná na stravě, kterou vyprodukoval někdo jiný než já. Nakonec to bylo těžší, než jsem si myslela. Ke konci týdne už jsem na sobě pozorovala abstinenční příznaky a měla velkou chuť zaskočit do stánku s palačinkami a alespoň hodinku tam vypomáhat. Ještě v sobotu večer hned po návratu jsem zadělala na domácí housky, v neděli ráno vstala dřív než ostatní, probudila celý dům vůní čerstvého pečiva a měla opravdu dobrý pocit. 

Ingredience na 10 - 12 housek:


500 g hladké mouky
1 a půl lžičky sušeného droždí
300 ml mléka
2 lžíce rozpuštěného másla
lžička soli
1 žloutek

1 vejce na pomazání
mák, hrubozrnná sůl nebo semínka na posypání

Postup:


1. Nejdříve si připravíme kvásek. V plecháčku ohřejeme mléko tak, aby bylo vlažné, musíme v něm pohodlně udržet prst, horké mléko kvasinky zabíjí. 100 ml mléka si odlijeme do misky a přisypeme sušené droždí, 1 lžičku cukru, vše dobře rozmícháme a necháme 10 minut stát. Do mísy prosijeme mouku, přidáme žloutek, sůl, máslo a zbylých 200 ml teplého mléka a nakonec i kvásek.

2. Vše nejdříve v míse vařečkou propracujeme, potom vyklopíme na vál a hněteme, dokud nám síly stačí, nejlépe tak 10 nebo 15 minut. Tajemství úspěchu každého kynutého pečiva je, že musí být skutečně úplně hladké a dobře propracované, pokud tedy máte robot s funkcí hnětače těsta, svěřte tuhle práci jemu. Výsledná hmota musí být hladká, lesklá, jakoby sametová a hlavně se nelepí k válu i přesto, že nepřidáváte skoro žádnou mouku. Chce to vytrvalost! Bochánek těsta vložíme zpátky do mísy, poprášíme moukou a necháme na teplém místě asi hodinu vykynout. Pokud tolik času nemáme, pomůžeme si tak, že troubu předehřejeme na 100°C, vypneme ji a těsto nám tam vykyne asi za 10 nebo 15 minut.

3. Z vykynutého těsta si oddělíme 10 až 12 stejně velkých kousků, těsto již znovu nehněteme, jen ho lehce převalujeme a roztahujeme prsty, z každého kousku vytvarujeme tři prameny, které dobře zapleteme do copu.

4. Housky rozmístíme na plech tak, aby mezi sebou měly důkladné mezery, přikryjeme utěrkou a ještě necháme dokynout asi půl hodinky. Vykynuté housky potřeme vejcem smíchaným s lžící studené vody, posypeme mákem, solí či semínky podle libosti.

5. Housky pečeme při teplotě 180°C asi 15 minut, pokud rychle ztmavnou, ubereme teplotu na 150°C. Plech vyndáme z trouby, přikryjeme utěrkou a necháme housky vystydnout. Tahle fáze se mi nikdy nevyvede, protože jsou většinou snědené, ještě než stačí úplně vystydnout.

 Můj tip:


Těsto jsem si připravila již večer, na noc nechala vykynout v lednici. Ráno jsem těsto znovu prohnětla a nechala hodinu kynout v pokojové teplotě, a potom ještě chvíli v předehřáté troubě, která kynutí urychlila.

Housky můžete udělat z dvojité dávky a upečené můžete zamrazit. Kdysi jsem dokonce někde četla, že kynuté těsto lze zmrazit i nakynuté a neupečené, tak nejspíš někdy brzy vyzkouším i tuhle variantu.



34 komentářů:

  1. Já když peču pizzu,tak si půl těsta dávám do mrazáku,ale nenakynuté.Zubajda01

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super tip, vyzkouším! A potom už jen vyndáte a dáte rovnou do trouby a nebo těsto ještě necháváte dokynout?

      Vymazat
  2. Skvělá záležitost - snídaně jak vyšitá ♥Iva

    OdpovědětVymazat
  3. Dnes jsem je zkoušela a jsou vynikající, jen se mi je nepovedlo tak krásně vytvarovat, vypadají spíš jako bulky :D
    Nějaký tip? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Verčo, tip mám. Prameny si vytvořte tak, že kousek těsta nejdříve zploštěte a roztáhněte do požadované délky prsty, nožem si z něj nakrájejte prameny, ty už jen prsty "dolaďte". Potom už jen jednoduše zapletete jako copánek.

      Vymazat
  4. Vypadají skvěle, hledala jsem nějaký recept na domácí pečivo, takže super :)

    OdpovědětVymazat
  5. Dá se použít čerstvé droždí místo sušeného? Kolik?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, samozřejmě dá. Na půl kila mouky dávám vždy půl kostky, tzn. cca. 20 g. Klasicky si zadělejte kvásek - teplé mléko, droždí, lžička cukru a lžíce mouky - promíchat a nechat v teple vzejít. Potom je už postup stejný.

      Vymazat
  6. Dá se použít čerstvé droždí místo sušeného? Kolik?

    OdpovědětVymazat
  7. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  8. Jako ze žurnálu <3

    http://gastronautkavbrne.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  9. Teda Terezko, ty jsou přepychové!
    Moc se ti povedly. :))

    OdpovědětVymazat
  10. Jsou báječný :).
    Gabča

    OdpovědětVymazat
  11. Myslím si že z toho by měl můj přítel opravdu radost :) ...asi je v neděli udělám a snad to nepokazím :( :D

    OdpovědětVymazat
  12. Můžu místo hladké mouky použít celozrnnou? Případně udělat nějaký poměr hladké-celozrnné? Díky :-) Zuzka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já sama bohužel ještě ideální recept na celozrnné housky hledám. Zkuste nějakou část nahradit špaldovou, přidat trochu celozrnné a k tomu trochu hladké.

      Vymazat
  13. Včera jsem poprvé pekla a výborné. :) Teda já dělávám malé rohlíčky a to těsto je prakticky stejné, takže jsem ani nedoufala v opak, ale moc jsem si na nich pochutnala. :) Díky za nápad.

    OdpovědětVymazat
  14. Včera jsem je dělala a byly moc dobré. :) Díky za nápad, určitě je někdy zkusím udělat opravdu k takové té typické nedělní snídani. :)

    OdpovědětVymazat
  15. tak tyhle housky se vážně povedly! jsou výborný! děkuju za recept :)

    OdpovědětVymazat
  16. Včera jsem je pekla, použila jsem špaldovou mouku a jsou vynikající! Vřele doporučuji! Anka

    OdpovědětVymazat
  17. Zatím peču jenom kváskový chleba, ale po víkendu housky určitě zkusím. Vypadají báječně a čerstvě vyndané z trouby, to bude ňamka. Už se moc těším.

    OdpovědětVymazat
  18. Dobrý den, Terezko,
    prosím Vás, když těsto zadelate večer a pečete až ráno, to jej dáte přes noc do ledničky a ráno tvarujete rovnou housticky, nebo ho mate celou noc venku?
    Děkuji Petra

    OdpovědětVymazat
  19. Pání, jsou parádní. Před chvilkou jsem je vytáhla z trouby a hned jsou tři pryč. Bojím se, že na ráno nezůstanou. :))
    Kačka.

    OdpovědětVymazat
  20. Dobrý den, housky už jsem dělala podle Vašeho receptu a byly výborný! Jenže se snědly skoro hned tak se chci zeptat jestli nemáte zkušenost jestli vydrží do druhého dne, popř. jak je nejlépe skladovat aby i druhý den byly dobré :)
    Děkuju a přeju krásný den
    Zuzka

    OdpovědětVymazat
  21. Díky za recept, před chvílí jsem je vytáhla z trouby :) jsou malinko nedokynuté, jak jsem na ně spěchala, ale s tím můžu žít :D a obávám se, že vychladnutí se taky nedočkají

    OdpovědětVymazat
  22. jsou výborné, pracovala jsem na nich čtyři hodiny :-D :-D

    OdpovědětVymazat
  23. Zkouším dnes tvůj recept ale vegan variantu. Jsem zvědavá jak dopadnou.:)

    OdpovědětVymazat
  24. Právě jsme dosnídali. Jsou vynikající! Měli jsme domácí rybičkovou pomazánku a přítel (přestože ji zbožňuje) jedl housky samotné, neboť na ně prý bylo škoda cokoli dávat :)

    OdpovědětVymazat