pondělí 9. září 2013

Triple chocolate mousse cake

Můj milý měl narozeniny a narozeniny se samozřejmě neobejdou bez dortu. Navíc jsem zjistila, že jsem v samém spěchu prošvihla první narozeniny blogu na začátku srpna. Cítila jsem se zahanbeně a mrzelo mě to. Chtělo to něco ohromujícího na počest obou narozenin. Vyhrál trojitý čokoládový dort (triple chocolate mousse cake) a vyhrál zaslouženě. Nutno říct, že nejsem příliš zdatná cukrářka, tenhle čokoládový zázrak se ale opravdu povedl. Vyznavači zdravého životního stylu a hubnoucí dále nečtou, tohle je totiž čokoládová bomba.


Na dort o průměru 22 cm:


Na korpus:


85 g hladké mouky
40 g dobrého kakaa
1/2 lžičky jedlé soudy
3/4 lžičky prášku do pečiva
80 g moučkového cukru
lžička granulované kávy
1 vejce
60 ml mléka
60 ml vody
3 lžíce oleje
vanilková esence nebo půlka vyškrabaného vanilkového lusku

Na tmavou čokoládovou pěnu:


200 g čokolády s vysokým podílem kakaa
350 ml smetany ke šlehání
pár kapek citronu
půl lžičky želatiny/agar
lžíce vody

Na bílou čokoládovou pěnu:


200 g bílé čokolády
350 ml smetany ke šlehání
pár kapek citronu
1 a půl lžičky želatiny/agar
lžíce a půl vody

Na čokoládové hoblinky:


tabulka čokolády


Postup:


1. Připravte korpus

Začala jsem den předem čokoládovým korpusem. V originále se i do korpusu dává čokoláda, mně ale 400 g připadalo až až, a tak jsem vybrala snadnou kakaovou verzi. Nemám ráda péct korpus v dortové formě, vždycky se mi veprostřed hrozně nafoukne a po stranách je mnohem nižší, rozhodla jsem se upéct korpus na plechu, a potom vyříznout kruh.

Troubu jsem předehřála na 180°C, malý plech jsem vyložila pečícím papírem. Hladkou mouku, moučkový cukr a holandské kakao jsem prosila přes jemné sítko do mísy. Přidala jsem jedlou sodu, prášek do pečiva, špetku soli a lžičku granulované kávy. V druhé míse vedle jsem si metličkou prošlehala vejce, vodu a olej. Tekutou složku jsem metličkou vmíchala do sypké směsi a vytvořila ze všeho těsto hladké konzistence.

Těsto jsem rovnoměrně navrstvila na kus plechu (ne na celý plech!), potřebný rozměr jsem si na papír lehce načrtla tužkou, moje dortová forma má průměr 22 cm, těsto jsem tedy na plech nanesla do čtverce velkého cca. 23 x 23 cm. 

Korpus jsem pekla asi 20 minut, krásně rovnoměrně se nafoukl a udržel perfektně tvar. Korpus jsem nechala vychladnout, a potom nožem s pilkou vyřízla kruh o průměru dortové formy (22 cm) a korpus vložila do dortové formy, odřezky jsem hned snědla s kakaem. Byla jsem spokojená, korpus chutnal skvěle!


2. Připravte čokoládové plátky

Tabulku čokolády jsem si nechala ve vodné lázni rozpustit. Čokoládu jsem rozetřela na pečící papír do obdélníku o velikosti cca. 30 x 20 cm. Čokoládu jsem přikryla druhým pečícím papírem, prsty jsem vše uhladila, srolovala do trubičky a nechala ztuhnout asi 5 hodin. Potom jsem trubičku rozbalila, čokoláda krásně popraskala a udělala dlouhé a nepravidelné čokoládové plátky.


3. Připravte tmavou čokoládovou pěnu

Měla jsem jakousi panickou hrůzu, že pěna mi neztuhne, rozhodla jsem se tedy i do tmavé pěny přidat půl lžičky želatiny, do bílé musí přijít tak jako tak, tak jsem nic nechtěla nechat náhodě. Půl lžičky želatiny jsem si nechala namočit v lžíci vody, v kastrůlku jsem nechala začít vařit 120 ml smetany ke šlehání, zalila jí želatinu a přidala nalámané kousky čokolády s vyšším obsahem kakaa. V kastrůlku na mírném plameni jsem směs míchala, dokud čokoláda nebyla rozpuštěná. Až se ze všeho stala hustá horká čokoládová kaše, odstavila jsem kastrůlek z plotny a nechala perfektně zchladnout.

Zbylou smetanu (230 ml) jsem si vyšlehala. Párkrát se mi už stalo, že se mi nepodařilo smetanu vyšlehat úplně do tuha. Tentokrát jsem se tedy na to připravila, zjistila jsem, že základem pro tuhou šlehačku je perfektně vychlazená smetana a nástroje, kterými se šlehačky dotýkáme. Smetanu jsem si tedy nechala v lednici perfektně vychladit 12 hodin, metličky elektrického šlehače jsem nechala chvíli před šleháním v mrazáku. Smetanu jsem šlehala v kulaté chladné míse nejdříve minutu na nejnižší výkon, potom minutu na střední a nakonec na nejvyšší otáčky, dokud jsem nedosáhla požadované tuhé konzistence. Těsně před koncem šlehání jsem ještě přidala pár kapek citronové šťávy, která ještě více ztuží šlehačku. 

Šehačku jsem smíchala s naprosto vychladlou čokoládovou směsí, stěrkou jsem první čokoládovou pěnu navrstvila na korpus. Dala jsem chladit do lednice asi na 2 hodiny.

Nikdy se vám nepovede vyříznout korpus přesně na velikost formy a i kdybyste korpus pekli rovnou ve formě, po upečení se Vám stejně smrskne. Z toho důvodu je dobré mezi stěnu formy a pěnu vložit ještě jakousi papírovou ohrádku, která bude přesně kopírovat korpus a zajistí, že čokoládovou pěna vám nesteče do mezery mezi korpusem a stěnou formy. Ohrádkou jsem si vyrobila z obyčejné tvrdé papírové čtvrtky a lepenky. 


4. Připravte bílou čokoládovou pěnu


Bílá čokoláda špatně tuhne, z toho důvodu se do bílé čokoládové pěny musí přidat želatina. Obecně mám k želatině odpor, chtěla jsem si tedy sehnat agar (výrobek z mořské řasy, který má perfektní gelující schopnost a želatinu nahradí), to se mi ale na poslední chvíli nepodařilo.

Na bílou pěnu jsem použila 1,5 lžičky želatiny, tu jsem namočila v 1,5 lžíci vody, nechala ji v kastrůlku podle návodu krátce přejít varem. Jinak jsem postupovala jako s tmavou pěnou. Uvařila 120 ml smetany, tou jsem zalila želatinu, nalámala kousky čokolády, v kastrůlku nechala rozpustit čokoládu se smetanovo - želatinovou tekutinou. Nechala vychladnout. Vyšlehala šlehačku, smíchala s čokoládou a navrstvila na tmavou pěnu.

Dort jsem nechala chladit v lednici celou noc.



5. Nazdobte a snězte

Druhý den jsem dort vyndala z lednice, odepnula boky dortové formy, sundala papírovou ohrádku a nazdobila čokoládovými plátky, darovala k narozeninám.


Můj tip:


Pokud máte odpor k želatině nebo jste vegetarián, sežeňte si agar. Agar je výrobek z mořské řasy, který má stejné účinky jako želatina, koupit ho můžete ve vybraných prodejnách zdravé výživy.





26 komentářů:

  1. Wow, na tohle se chystám už dlouho, ale nějak mi chyběla odvaha. Po přečtení tohodle dokonale podrobného postupu si jsem jistá, že to dám! Vypadá úžasně :)

    OdpovědětVymazat
  2. vyzerá prekrásne, už rozmýšľam, kedy ho pôjdem skúsiť spraviť :)

    OdpovědětVymazat
  3. Moment, kdy lituju, že mám alergii na kakao. Je úžasný. .)

    OdpovědětVymazat
  4. tak to je prostě boží! škoda, že zrovna žiju zdravě a daří se mi hubnout, haha :D

    OdpovědětVymazat
  5. Páni, je překrásný. Hlavně ty maxihoblinky navrchu - snědla bych je jako první! :) Chtěla bych být stejně nezdatná cukrářka jako ty :)

    OdpovědětVymazat
  6. jeee... už jsem si stáhla recept a brzy jdu na to... ale udělala jsi mi chutě :)

    OdpovědětVymazat
  7. Tohle vypadá bbožsky :) ..těším se až ho jednou udělám
    Ted mám v troubě americký jablečný koláč, trochu jsem se prala s těstem ,ale vyhrála jsem :D ... doufám že se mi povede :) ...a děkuji za fajn recept :)

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj, dekuju za super recetpt :) Jenom otazecka, vanilkova esence tam prijde kdy, kam a v jakem mnozstvi? Diky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Esenci podle návodu na obalu, stačí jen kapička hned ze začatku do mouky.

      Vymazat
  9. Vypadá opravdu skvostně :-) Chtěla jsem se zeptat, kolik se dává toho agaru?
    Díky za odpověď.
    Katka

    OdpovědětVymazat
  10. Vyzkoušela jsem a výsledek byl luxusní, nikdo mi nevěřil, že jsem dort nekoupila v cukrárně:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já teda považuju dorty z cukrárny za dost podprůměrné, tenhle dort je tak výbornej a poctivej, že by vás v cukrárně stál klidně 600. A kdo ví, jestli by opravdu chutnal tak, jak by měl.

      Vymazat
  11. Úžasný, strávníci byli nadšení a snědl se za den. Děkuji za úžasný recept.

    OdpovědětVymazat
  12. Děkuji za skvělý recept. Povedl se na jedničku a všichni si pochvalovali. Petra

    OdpovědětVymazat
  13. Mě se povedl hned napoprvé, sice je příprava delší, ale vůbec ne složitá :) a výsledek je ohromný, dort je opravdu skvělý :)

    OdpovědětVymazat
  14. Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak to je s mlékem v korpusu. V seznamu ingrediencí je, v postupu nikoliv. Smíchala jsem ho společně s vodou, olejem a vejcem, ale těsto pak bylo dost tekuté, takže jsem ho musela dát do formy a následoval přesně problém, před kterým na začátku receptu varujete. Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, máte pravdu, patří k těm tekutým ingrediencím :) Jaký problém máte na mysli, vyboulení těsta? T.

      Vymazat
    2. Ano, vyboulení těsta. J.

      Vymazat
  15. Ahoj, děkuji za podrobný recept a vychytávku na čokoládové plátky! Dort se povedl - je výborný a krásný. Myslím, že by se za tenhle typ dortu nemusela stydět žádná cukrárna. :-) Verča

    OdpovědětVymazat
  16. Tortičku sme upiekli na mamininu 50ku a musím skonštatovať, že sa vydaril na jednotku, v recepte sme absolútne nič nemenili a hostia boli nadšení, naozaj zážitok :)

    OdpovědětVymazat
  17. a ta želatina má být asi práškovaná že?když je množství uvedené na lžičky :-)

    OdpovědětVymazat
  18. Moc zdravim, chtela jsem strasne moc pochvalit vyborny a hlavne spolehlivy recept. Nez jsem se pustila do tohoto dortu procetla jsem hromady receptu na ceskych i zahranicnich strankach. Tenhle mi prisel sympaticky uz z duvodu te poznamky o panice, ze dort neztuhne...zachvaty paniky a nervozity pri peceni mivam dost casto, takze nebylo o cem premyslet, tenhle recept vyhral :). Je perfektni a moc za nej dekuji :). Rozhodne vyzkousim dalsi :). Preji hodne stesti pri peceni a jeste vice spokojenych stravniku :). Dasa

    OdpovědětVymazat
  19. A jeste bych chtela pripsat, ze je sikovne dat kolem korpusu nastavitelnou obruc na dorty a tou utesnit pripadne skviry, vylozit pecicim papirem a plnit, je to jednodussi.

    OdpovědětVymazat
  20. Zkoušela jsem tento recept a ani po několika hodinách bílá vrstva neztuhla. Myslela jsem si, že jsem udělala chybu v receptu, nicméně ho poté zkoušela i kamarádka a stejný problém. Recept jsme obě přesně dodržely, tak nevím v čem by mohlo být problém :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezký den Simbli, to mě mrzí, že se dort nepovedl Vám ani kamarádce. Jste prozatím první o kom vím, většinou všem ztuhlo. Napadá mě snad jen, že problém by mohl být v použité želitaně. Já sama jsem dort dělala asi 3x a nikdy jsem tento problém neměla, tak nevím, jestli umím úplně poradit :) Každopádně bych příště vyzkoušela navýšit množství želatiny. Tereza

      Vymazat
  21. Dělala jsem včera a zrovna koštujeme. do bílé pěny jsem dala o trošičku želatiny víc (necelé 2 lžičky), dokonce zapomněla na citron a ztuhl parádně...mňam! Výýýýborný!

    OdpovědětVymazat